About Me

My photo
Mass Communication Students Association atau MASSA adalah satu persatuan pelajar yang berdaftar di bawah Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) yang berperanan untuk menyatukan semua pelajar komunikasi tanpa mengira sequence dan menjalankan program untuk para pelajar di UiTM Shah Alam amnya dan di Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media khususnya.

Saturday, January 09, 2010

Perdana Menteri Umum Sumbangan RM1 Juta



Pada 8 Januari 2009 (Jumaat) di SACC Convec telah diadakan Majlis Makan Malam Simfoni Kasih 2009 anjuran Yayasan Budiman UiTM dengan kerjasama Bahagian Hal Ehwal Pelajar dan Alumni serta Persatuan Alumni UiTM. Majlis tahunan yang diadakan bagi meraikan alumni UiTM ini telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Razak.


Perdana Menteri Mahu UiTM Terus Jadi Institusi Pengimbang Sosio-ekonomi Berkesan



SHAH ALAM, 8 Jan (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak hari ini berkata beliau ingin melihat Universiti Teknologi MARA (UiTM) terus berkembang sebagai sebuah institusi pengimbang sosio-ekonomi yang amat penting dan berkesan.

Keberkesanan UiTM sebagai pengimbang sosio-ekonomi dalam negara tidak boleh dinafikan lagi kerana ramai alumninya berjaya dalam lapangan masing-masing setelah mereka berpeluang melanjutkan pelajaran di universiti itu, katanya semasa berucap pada Malam Simfoni Kasih di sini Jumaat malam.

"Mereka hari ini dalam sektor swasta, GLC (syarikat berkaitan kerajaan) mahupun kerajaan telah banyak beri sumbangan kepada kejayaan negara," katanya.

Sebagai sebuah gedung ilmu, UiTM kata Najib telah berkembang daripada penubuhannya yang serba sederhana kepada sebuah universiti mega.

Dengan jumlah penuntut seramai 140,000 sekarang, UiTM merupakan universiti awam terbesar di Malaysia dan berharap bilangannya akan meningkat ke 200,000 penuntut tidak lama lagi.

Perdana Menteri berkata bagi menampung peningkatan itu, kerajaan akan membina beberapa kampus baru dan jika Selangor tidak ingin kampus baru UiTM di bina di negeri itu, kerajaan akan membina di tempat lain.

Laporan berita hari menyatakan Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) Selangor mempertikaikan tindakan kerajaan Selangor mengenakan prasyarat bagi meluluskan projek kampus UiTM di tanah milik YBK di Serendah, Selangor.

Najib berharap Naib Canselor UiTM Datuk Prof Ir Dr Sahol Hamid Abu Bakar, yang baru dilantik 1 Jan lepas, dapat meneruskan legasi kecemerlangan UiTM.

Perdana Menteri turut mengumumkan sumbangan kerajaan sebanyak RM1 juta kepada Yayasan Budiman UiTM dan mencabar para alumni universiti itu untuk mengumpulkan RM1 juta lagi, dan jika berjaya kerajaan bersedia menyumbang RM1 juta lagi.

Pada majlis malam ini, para alumni UiTM berjaya mengumpul RM1 juta untuk disumbangkan kepada Yayasan Budiman UiTM bagi membiayai pendidikan penuntut kurang berkemampuan di universiti itu.

Najib berkata: "Saya pegang satu prinsip, jangan ada seorang pelajar pun tidak meneruskan pengajian kerana tidak mampu."

Malam Simfoni Kasih anjuran Yayasan Budiman UiTM dengan kerjasama Bahagian Hal Ehwal Pelajar & Alumni UiTM serta Persatuan Alumni UiTM bertujuan meraikan para alumni universiti itu.

Pada majlis itu Ketua Eksekutif Kumpulan Perbadanan Nasional Bhd (PNB) Tan Sri Hamad Kama Piah diumumkan sebagai Tokoh Alumni UiTM 2009.

sumber: BERNAMA





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...